Cate ceva despre greement

Greementul reprezintă ansamblul arboradei, velaturii, manevrelor fixe și curente. Cum cele mai multe ambarcațiuni moderne de agrement au un greement de tip slup („sloop”), adică cu un singur catarg, vom încerca să redăm cât mai multe detalii asupra acestuia.

Subliniem că tipul de greement ales, geometria sa, proporțiile sale influențează maniera de manevră, deoarece repartiția și suprafața velelor joacă un rol important în echilibrul și stabilitatea navei.

Straiurile și capelatura lor
Straiurile asigură susținerea arborelui în plan longitudinal.
După capelatura sa, greementul poate să fie în cap, când straiurile sunt fixate în vârful catargului și velele din prova sunt foarte mari. Greementul fracționat sau divizat, când straiul prova este capelat mai jos decât cel din pupa, iar velele din prova sunt mai mici.

Sarturile
Sarturile sunt manevre fixe care asigură susținerea catargului în plan transversal. Ele pot fi principale, inferioare sau intermediare. Catamaranele au și un sart pupa.

Straiul prova
Tipul de strai prova (fix, fix cu carabină sau cu roluire) influențează direct asupra manierei de manevră a velei prova. Cu un strai cu roluire, numărul de vele este limitat (se micșorează locul de depozitare și manevra este mai ușoară), dar un foc genovez este mai puțin performant decât o succesiune de dimensiuni de focuri ridicate în funcție de forța vântului.

Vela prova
Are mai multe denumiri, în funcție de mărimea și geometria ei. Focul genovez este versiunea cea mai mare și este confecționată dintr-o țesătură ușoară, medie sau grea, conform gramajului pe m.p. Focul este în general de talie mai mică și este utilizat în condiții de vânt mai puternic sau chiar furtună (foc de drum, foc de furtună).

  • marginea de invergare
  • marginea de cădere
  • contrașcota
  • cruceta
  • ghidaj
  • balene
  • ochi de cioară și baiere de terțarolă
  • margine de întinsură

Manevre curente

Se compun din toate sârmele și parâmele necesare pentru manevra ambarcațiunii. Fiecare poartă un nume bine determinat după funcția sa. Școta servește pentru orientarea velei; funga servește pentru ridicarea velelor; parâmele de legare la cheu sau la anexă; balansina este manevra ce susține extremitatea ghiului, menținându-l orizontal.

Spinakerul
Permite creșterea performanțelor de înaintare cu vântul din pupa. El poate să fie croit clasic (caz în care se folosește și tangonul) sau asimetric (se manevrează ca și focul genovez).

  • margine de cădere
  • foc rolat
  • balansina spinakerului

Manevre fixe
Reprezintă ansamblul de cabluri care permite catargului să fie fixat pe poziție. Ele sunt foarte diferite în funcție de arhitectura navei, dar în general sunt: straiurile care fixează catargul spre prova și spre pupa, sarturile care fixează catargul în borduri și pataraținele care îl susțin în borduri spre pupa.

Vela mare sau randa
Poate fi echipată cu balene, niște întărituri din lemn sau material plastic care influențează în bine longevitatea velei și maniera de manevră. Vela mare poate să fie și ea rulată la catarg sau pe ghiu.

Pataraținele
Sunt manevre fixe care susțin arborele spre pupa. Ele controlează curbura arborelui în planul longitudinal al navei și conferă o rigiditate mai mare ansamblului.

  • margine de invergare
  • margine de întinsură
  • școta randei

Cruceta
Servește pentru ghidarea sarturilor și micșorarea lungimii de flambaj a catargului. Ea poate fi așezată în axa catargului sau înclinată spre pupa, caz în care numărul sarturilor este mai mic. Dispunerea crucetelor se face în funcție de capelatura straiurilor.

Rularea focului
Dispozitivul de rulare a focului permite o economisire a numărului de vele din prova. Tamburul este situat desupra sau dedesubtul punții. În cazul rulării și a velei mari, aceasta nu mai poate fi echipată cu balene – ceea ce impietează asupra eficienței și longevității sale.

Călcâiul ghiului
Este piesa care asigură articulația între ghiu ăi catarg; de asemenea, permite fixarea colțului de mură al randei.

Palancul ghiului
Servește pentru întinderea părții inferioare a randei (marginea de întinsură). De asemenea, el evită ridicarea ghiului în cazul loviturilor de vânt în aliurile portante. În cazul velierelor mari și moderne palancul este înlocuit cu o verină hidraulică.

By skipper Scoala 0 Comments

0 Comments