Folosirea vinciului

Utilizarea corecta a vinciului constituie garantia eficientei si sigurantei pe mare.

Pregatirea manivelei

Aceasta trebuie sa se afle la indemana, cunoscut fiind faptul ca nu va fi utilizata decat la sfarsitul manevrei. Ideal este sa i se gaseasca un loc unde sa fie asezata in imediata apriere a vinciului, deoarece o manivela asezata pe punte va cadea foarte rapid in apa! Nu fixati manivela pe vinci de la inceperea manevrei, deoarece va va stanjeni in miscari.

Verificarea sensului de rotire

Vinciul se roteste in sensul acelor de ceasornic, indiferent pe ce bord se afla. Verificati, totusi, inainte de a rula parama. Verificati sensul de rotire

Infasurati de cel putin doua ori inainte de a efectua manevra

Scota trebuie sa adere bine la corpul vinciului. Doua-trei infasurari sunt suficiente pentru o buna priza.

Infasurati larg

Capatul se prinde mai usor cu exteriorul mainii. Daca diametrul este mic, este recomandabil sa purtati manusi. Infasurarea se face cu miscari largi, pentru a strange parama cat mai rapid (mai ales in cazul scotei) si a regla astfel vela cu viteza ceruta.

Ce trebuie sa retineti:

  • Utilizarea incorrecta a vinciului poate duce la ratarea manevrei. Prin urmare, invatati cat mai repede sa lucrati cu acest echipament de baza.
  • Efortul indus de o vela este considerabil. Nu uitati ca o parama pe vinci poate deveni periculoasa daca vinciul nu este correct utilizat.
  • In port, manivelele de vinci constituie adevarate capcane. De aceea, este bine sa le scoateti si sa le aranjati in cockpit dupa terminarea manevrei.

Bine proptiti pe picioare

Pentru a va asigura o stabilitate adecvata este bine sa va proptiti pe picioare, cu genunchii usor indoiti. Pentru infasurare, lucrati cu bratele intinse, astfel incat, la fiecare miscare, sa prindeti cat mai mult din parama. Alternativ, efectuati si miscari de rotire a umerilor; de asemenea, fiti cu ochii pe ce intampla la celalalt capat al paramei.

Mai infasurati de doua ori

Scota este intinsa. A venit momentul sa o blocati pe vinci, pentru a nu pierde forta castigata. Acum se mai executa cateva infasurari pe vinci, mentinand parama tensionata. Prindeti capatul cu toata mana si ambrocati.

Fixati parama pe sistemul de auto-blocare (daca vinciul este astfel prevazut)

Acest sistem consta intr-un soi de gatuire aflata la partea inferioara a vinciului, prin care se trece capatul paramei pentru a o bloca; Eliberandu-va astfel ambele maini, puteti “macina” in voie, fara a mai trebui sa trageti de parame. Blocati parama pe dispozitiv

Montati manivela

Asigurati-va ca tineti bine manivela in mana. (O manivela ajunge repede in apa.) Exista si modele cu declic, astfel, odata montata, manivela nu mai iese necontrolat.

Trageti la vinci

Pentru aceasta operatiune, trebuie sa va proptiti bine pe picioare si sa prindeti manivela cu amandoua mainile, astfel veti avea mult mai multa forta. Nu adoptati pozitia asezat sau stand pe vine. Priviti tot timpul in directia manevrei pentru a avea control asupra celor intreprinse si, in functie de forta pe care o aveti, aplicati viteza scazuta sau rapida a vinciului.

Un ajutor de nadejde

Cel care strange parama poate fi ajutat de coechipier. Daca este vorba despre coborarea unui foc, ajutorul se va plasa la capatul celalalt al scotei si se va lasa pe foc cu toata greutatea. Daca este vorba de o funga, ajutorul isi pune piciorul pa baza catargului si trage de capat, pentru a cobora vela cat mai rapid.

By skipper Scoala 0 Comments

0 Comments