Porturi grecesti

Rodos – Portul Mandraki (36°27,10′ N  028°13,60′ E)

Este portul principal de yachturi al orasului Rodos. Din pacate din cauza aglomeratiei de ambarcatiuni ca si a numeroaselor cabluri de pe fundul apei apar mai intotdeauna probleme de acostare si ancorare. Se ancoreaza cu pupa la chei. Posibilitati de apa, dus si curent electric la cheu pentru taxa de 5 sau 10 Euro.

Rodos este port de intrare in Grecia, aici facindu-se formalitatile de frontiera, politie si vama pentru ambarcatiunile ajunse pentru prima data pe pamint grecesc. Amanunte la administratia portului, la capatul digului. Desi la distante destul de mari unele de altele, autoritatiile sunt usor de gasit si lucreaza eficient, astfel incat in aproximativ doua ore formalitatiile sunt incheiate. Taxele de intrare pentru o ambarcatiune de 12 metri cu 6 membri de echipaj pot ajunge la cca. 120 Euro, daca yachtul nu e inscris intr-o tara a Pietei Comune. Cele doua ore de alergatura sunt rasplatite de frumusetea peisajului. Portul Mandraki face parte din complexul portuar al orasului Rodos si se gaseste cel mai la vest dintre cele trei bazine. Celelalte doua sunt destinate vaselor comerciale si feryboturilor mari. Se recomanda sosirea in cursul zilei deoarece seara, in special vara, locurile de acostare sunt aproape intotdeauna fara exceptie ocupate. Posibilitati de aprovizionare in port, dar la un pret destul de piperat.

Lindos (36°05,70′ N  028°05,60′ E)

Golful cu acelasi nume aflat pe coasta de est a insulei Rodos reprezinta un refugiu bun in caz de furtuna fiind deschis doar catre sud-est. Cele doua insule de la intrare nu sint un obstacol deosebit chiar si in timpul noptii, insa trebuie dublate la sud datorita stancilor care se gasesc intre ele. Fundul este nisipos, permitand o ancorare destul de buna la 5 – 10 metri adancime. Golful este dominat de castelul medieval si usor de reperat. Posibilitati limitate de acostare si aprovizionare.

Port Karpathos (Pigadhia) (35°30,53′ N  027°12,56′ E)

Orasul principal al insulei cu acelasi nume are un port situat intr-un mare golf care se arata destul de neprimitor. Deschis catre nord–est si deci primind valuri mari in caz de Meltemi, acostarea pe timp de noapte, poate fi dificila din cauza hulei. O alternativa mai rezonabila poate fi petrecerea noptii la ancora in rada portului. Orasul s-a dezvoltat in ultimii ani ca un centru de vacanta in special pentru turistii scandinavi. Posibilitati de aprovizionare cu apa la cheu, dar nu si curent electric, pentru cativa euro. Autoritatile portuare trebuie ca peste tot sa certifice sosirea si plecarea din localitate.

Port Kasos (35°24,06′ N  026°55,41′ E)

In perimetrul orasului Kasos exista, in afara de portul vechi situat la est, portul de ambarcatiuni pescaresti si feribot. Digul nou asigura un adapost foarte bun impotriva valurilor, chiar in cazul unor vanturi deosebit de puternice. Portul nu ofera posibilitati de curent electric sau apa la cheu. Autoritatile foarte binevoitoare, pretul de cheiaj foarte scazut. Posibilitati de aprovizionare, legume proaspete, alimente de baza, in cele citeva magazine ale localitatii. In general, un port nu prea des vizitat de yachturi astfel incat sosirea unei ambarcatiuni reprezinta un mic eveniment, atat pentru autoritati, cat si pentru localnici. Insula Kasos este poate cea mai izolata insula a Dodecanezului.

Golful insulei Agios Ioanis (36°20,15′ N  026°40,64′ E)

Insula Ag. Ioanis (Nisis Sirina) se gaseste la 19 mile SE de insula Astypalia. In partea sa sudica, prezinta un golf adanc si foarte bine adapostit impotriva celor mai puternice vinturi din Nord. Loc foarte bun si adanc de ancoraj (cca. 5-25 m). Peisajul salbatic, insula fiind vizitata dupa cum am observat doar ocazional de barci pescaresti. Vizitarea insulei si petrecerea noptii in excelentul loc de ancoraj poate fi necesara la vant din nord pentru yachturi care, din directia Kasos sau Creta, incearca sa atinga Cicladele de Sud.

Golful Maltezana al insulei Astypalia (36°34,55′ N  026°23,24′ E)

Situat in partea sudica a insulei Astypalia, golful Maltezana reprezinta un punct ideal de ancorare sau de acostare la cheul lung de cca. 50 m aflat in aproprierea localitatii. Golful este foarte bine aparat impotriva vanturilor de arhipeleagul de insulite de la intrarea sa. Patrunderea in Golf este insa ingreunata de stanci si adancimi mici, astfel incat o harta de detaliu a zonei este absolut necesara. Patrunderea in golf in timpul noptii nu este recomandabila, din aceleasi motive. Posibilitati reduse de aprovizionare cu alimente, aprovizionarea cu apa de la fantana din apropiere. Nu se percep taxe. Cateva restaurante la plaja cu specific local si preturi moderate.

Anaphi (36°20,51′ N  025°46,36′ E)

Locul de ancoraj aflat in sudul insulei este deosebit de expus vanturilor si hulei. Din cauza adancimilor mici ca si a traficului local, acostarea la cheu este riscanta si dificila.

Insula Thira – Marina (36°20,16′ N  025°26,10′ E)

In partea de sud a insulei Thira, a fost deschisa cu cativa ani in urma o frumoasa marina care insa, din cauza indolentei localnicilor, a devenit foarte murdara, in anumite locuri fiind innamolita. Nu se percep taxe. Apa si motorina la preturi piperate pot fi obtinute la cerere. Posibilitati foarte limitate si la preturi ridicate de obtinerea alimentelor, ca peste tot in insula Thira, datorita afluentei mari de turisti. Deosebit de periculoase sunt digurile antice, astazi scufundate, care se gasesc chiar la intrarea in marina.

Insula Thira – Portul Skala (36°25,06′ N  025°25,67′ E)

Cele doua diguri, aflate la capatul funicularului care fac legatura cu localitatea Thira, aflata la cateva sute de metri altitudine, nu pot fi folosite ca loc de acostare permanent datorita multitudinii de ambarcatiuni de tot felul care aduc si preiau turisti. Localitatea se poate vizita cu conditia ca cel putin un membru al echipajului sa ramana pe ambarcatiune, in deriva, in fata portului. Balizele aflate in rada asa-zisului port pot fi doar ocazional folosite, ele fiind gandite in primul rand pentru vapoare de mare tonaj. Complexul de insule Thira-Santorini, in special in zona craterului vulcanic central, nu da posibilitatea ancorarii deoarece adancimile cresc abrupt de la mal, pana la cateva sute de metri.

0 Comments