Organizarea unui echipaj

Marimea unui echipaj este, desigur, proportionala cu dimensiunile navei, cu gradul ei de echipare si cu natura navigatiei: pentru agrement sau pentru curse, in echipa sau solitara.

Cu exceptia navigatiei solitare, manevra unui velier este o munca de echipa si de organizare, de aceea este bine sa fie cunoscute cateva premise ale acestei activitati.

Cunoasterea
Echipajul trebuie sa se cunoasca bine inainte de a porni intr-o croaziera. Cunoasterea si competenta fiecarui membru determina incredintarea rolului in echipaj si creaza atmosfera necesara activitatii comune.

Prevederea
Nu trebuie sa asteptati sa ajungeti intr-o situatie limita pentru a efectua o manevra. Fiecare trebuie sa cunoasca resursele navei, sa stie ce sa faca pe postul sau si sa intervina la timpul potrivit.

Informarea
Comunicarea este un alt element primordial in timpul marsului. Este necesara, inainte de plecare, discutarea rutei, luarea in calcul a pericolelor si a posibilitatilor de evitare a acestora. De asemenea, in timpul executarii manevrei este importanta comunicarea intre coechipieri.

Organizarea
Munca trebuie sa fie repartizata in functie de cunostinte, de aptitudinile fizice si de preferintele fiecaruia. O buna maniera de armonizare a lucrurilor consta in rotirea posturilor.

Anticiparea
Anticiparea este secretul manevrelor reusite. Trebuie sa devansam variatiile vantului (sa urmarim buletinele meteo, sa observam cerul si suprafata apei) si modificarile de cap compas. Acest lucru ne permite sa pregatim fiecare manevra in avans.

Decizia
Calitatea de “leader” a unui conducator (skipper) este foarte utila, atat in timpul executarii unei manevre cat si in derularea programului prevazut, fie ca este vorba de modificarea drumului sau de intoarcere in cazul aparitiei unor dificultati insurmontabile.

Actiunea
Manevra nu este niciodata prea grea daca este efectuata in ordine si in concordanta cu ceea ce trebuie facut. Este important sa fim atenti si la ce fac ceilalti coechipieri.

Intelegerea
Manevrele ratate nu sunt rare, datorate atat problemelor de material cat si celor de coordonare. Trebuie sa stii sa opresti o manevra, sa o incetinesti.

Analiza
Analizand maniera in care s-a efectuat o manevra, o putem ameliora. Fiecare are viziunea sa, experienta sa, de care trebuie sa beneficieze intreg echipajul.

STABILIREA ROLURILOR LA BORD

Skipper
Functie: raspunde de nava, de functionarea sa, de navigatia in bune conditiuni. Organizeaza echipajul, ia decizii, stabileste tempo-ul manevrelor.
Calitati: simtul responsabilitatii, bun simt, experienta, spirit de organizare.

Carmaci (timonier)
Functie: conduce nava in functie de cap si viteza.
Calitati: sensibilitate, putere de concentrare.

Reglorul velei mari
Functie: regleaza vela mare (randa) prin actionare asupra scotei acesteia, scotei ghiului, contrascotei ghiului, pataratinelor, in relatie directa cu reglorul focului si cu timonierul.
Calitati: experienta, sensibilitate, putere de concentrare.

Reglorul focului si al genovezului
Functie: regleaza focul si focul genovez, manevrand scota si funga. De asemenea, manevreaza scota spinacherului.
Calitati: experienta, sensibilitate, putere de concentrare.

Omul de pian
Functie: manevreaza capetele manevrelor mobile pentru coborarea velelor (fungile, contrascota ghiului, balansinele) cu ajutorul unor baterii de opritori, vinciuri si tacheti.
Calitati: simtul organizarii, viteza, precizie.

Omul de la piciorul catargului
Functie: ajuta la ridicarea si coborarea velei mari si da o mana de ajutor pe puntea din prova.
Calitati: fizic tonic, organizare.

Numarul 1 prova
Functie: pregateste sacii cu vele (spinacher), manevreaza tangonul. Executa manevra de ancoraj.
Calitati: fizic tonic, organizare, precizie, experienta.

Navigatorul
Functie: supravegheaza navigatia si adesea toate problemele administrative.
Calitati: metoda, rigoare, precizie, fiabilitate.

ORGANIZAREA CARTURILOR
A dormi bine in mare este o necesitate si deoarece pot surveni situatii care sa ne oblige la veghe si munca o lunga perioada de timp, trebuie sa folosim riguros timpul afectat somnului. Deoarece nava se cere guvernata 24 de ore din 24, trebuie sa se separe echipajul in doua borduri, care se succed pe rand pentru a asigura functiile esentiale la bord: tinerea carmei, navigatia si manevrele.

Un echipaj de cart contine in medie un timonier si un om de veghe. La terminarea cartului el trebuie sa transmita urmatorului echipaj observatiile si consemnele, redactand jurnalul de bord.

0 Comments