Manual de yachting

“Nu exista nici un sport pe lume care sa dea rezultate mai depline decat sportul nautic. El formeaza ochiul, sangele rece, stapaneste nervii, dezvolta curajul, spiritul de initiativa pentru decizii prompte, da fiintei omenesti putinta de a conduce. Sportul nautic, stabilind o perfecta armonie intre spirit si corp, este numit regele sporturilor si sportul regilor. Acest sport este numai apanajul miliardarilor? Nicidecum. Barcile se gasesc dupa toate pungile. Aceleasi satisfactii le poti avea in barca pe care singur o conduci ca si miliardarul care face inconjurul lumii in yachtul sau somptuos ca un palat flotant. O barca, un cuter, un mic yacht costa cat un automobil si slava Domnului, automobile avem destule (…)”

ORIGINI

Termenul “yacht” si “yachting” deriva din olandezul “jaghen”, care, initial, insemna intâmpinare sau urmarire.
La finele secolului al 16-lea cuvântul yacht era folosit pentru a desemna o nava usoara si rapida folosita pentru comert, razboi sau agrement.
De aici, Carol al II-lea, reintors din exil in 1660, il introduce in Anglia, stimuland constructia de astfel de nave. Primele doua yachturi, “Catherina” si “Anne”, apartin regelui si, respectiv, fratelui acestuia, Ducele de York, care inaugureaza de altfel si prima cursa de agrement, pe Tamisa.
Primul club de yachting din lume a luat nastere in anul 1720 având denumirea de Water Club of Cork.
Primul club de yachting din afara Imperiului Britanic a fost fondat in Suedia in 1830, iar in 1844, New York Yacht Club devine primul club facut in America.

Yachting astazi
Astazi cluburile de yachting se numara cu sutele de mii, iar numarul celor care practica yachting, aproape inestimabil.
Statisticile europene, apreciaza ca 100000 de noi unitati se adauga anual la ambarcatiunile existente.
La noi in tara, yachtingul incepe sa se dezvolte odata cu aparitia câtorva cluburi de yachting, precum Yacht Clubul Regal Român, Yacht Clubul Bucuresti, “Astra” si altele, care incep sa introduca pe lacurile capitalei, cât si la mare, diferite ambarcatiuni cu vele, la inceputul anilor 30.
Cel de-al doilea razboi mondial si evenimentele care i-au succedat, intrerup brutal aceasta activitate.

Sarcina perpetuarii acestui sport, care isi pierde blazonul de noblete, revine cluburilor sindicale care il sustin, evenimentele consumându-se numai pe ape interne. De altfel, si pe plan mondial, dupa apogeul “erei de aur” din prima jumatate a secolului 20, odata cu colosala clasa “I”, se semneaza capitolul final al curselor prohibitive datorita costurilor si apare yachtingul din ziua de azi, cel ce ia nastere la scurt timp dupa terminarea celui de al doilea razboi mondial.
Dezvoltarea tehnicii placajului a atras dupa sine o productie de barci puternice, usoare si la preturi rezonabile, dezvoltând un nou tip de yachting, mai accesibil decât inainte.
Milioane de oameni descopera placerea de a naviga in barci mici, purtate sau nu, dar fara nici un habitaclu, fie ca este navigatie pe distante mici sau chiar croaziere. Dar, in special, se dezvolta cursele. Cluburile standard de curse organizeaza campionate nationale, mondiale si olimpice. Se apropie timpul când vom asista la Jocuri Olimpice organizate numai pentru yachting.

Yachting pentru orisicine
Perceptia populara este ca yachting este un sport exclusiv, foarte scump si accesibil numai celor bogati sau celor foarte pasionati. Aici este cazul sa amintim vorbele cancelarului Eugeniu Botez, care inca din anul 1928 spunea:
“O barca, un mic yacht, costa mai putin decât un automobil si – slava Domnului, automobile avem destule.

Turismul pe apa are mai putine cheltuieli decât turismul automobilistic”.
Realitatea este totusi (pentru multi dintre noi) ca yachtingul, uneori, iti produce dusuri reci, care numai te sperie si in mod uzual costurile sunt mai mari decât putem admite, fata de necesitati si posibilitati.
Atunci pentru ce il practicam? Pentru ca mai mult decât orice alta activitate, reversul medaliei este de-a dreptul miraculos.
Satisfactia de a invata noi deprinderi (si nu va opreste nimeni sa le invatati fara a avea o barca personala) devenind propriul responsabil intr-un mediu potential ostil este numai o parte a acestui revers.
Atractia fata de mereu schimbatoarea mare este un ecou al timpurilor ancestrale si o conectare directa la pulsul planetei. Pentru cei dintre noi, norocosi sau pasionati de yachting, experienta marii este un lucru pe care cel de pe tarm nu o va cunoaste si intelege niciodata.
Nu este important in ce mod sau cum vei incepe sa practici yachting, vei constata ca vei fi fericit in orice barca, cu toate ca in curând vei incepe sa visezi la achizitionarea unei barci ideale.
Desigur, in yachtingul de performanta, la anumite nivele sportul poate deveni scump si deci, exclusivist, dar este la indemâna noastra sa avem grija ce tip de yachting putem practica, cu ce oameni il practicam si la ce cluburi ne afiliem.
Marea este uniformizatoare. Nu respecta nici un statut social si te invata umilinta, prevederea si increderea in sine.

Tânar sau batrân
Fara nici o indoiala ca este cel mai bine sa incepi yachtingul de tânar – nu pentru ca ar fi dificil sa-l inveti la o vârsta inaintata – ci, deoarece altfel ai pierde prea mult din bucuria de a-l practica.
Copiii invata repede sa practice yachtingul, cu atât mai mult cu cât aceasta este o alegere personala si nu o obligatie parinteasca. Daca copiii dvs. arata interes pentru yachting, incurajati-le aceasta dorinta cât mai mult posibil, deoarece nimic nu dezvolta concizia, independenta si increderea in sine, ca yachtingul.
Dar daca n-ati avut sansa sa incepeti yachtinul de tânar, nu disperati! Yachtingul este aproape unicul sport de care puteti sa va bucurati, chiar participând si la curse, teoretic la orice vârst. Chiar daca aveti 80 de ani sau mai mult, puteti incepe sa praticati yachting, daca asta va este dorinta. Nu exista nici o obstructie daca o doriti cu adevarat!
Practicarea yachtingului este inainte de toate o problema de dorinta si vointa si abia la urma de tot, de putinta.

0 Comments